Wspierają nas

Artykuły

Jak radzić sobie z emocjami w życiu osobistym i zawodowym

Emocje są nieodłączną częścią naszego życia. Umiejętność rozumienia, rozpoznawania ich, a także radzenia sobie z nimi, to tak zwana inteligencja emocjonalna, która w dzisiejszych czasach jest kluczowa zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Dzięki niej zapewnisz sobie lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne, zachowasz spokój umysłu i będziesz bardziej świadoma siebie. Zaczniesz też precyzyjnie wyrażać swoje oczekiwania oraz nawiązywać lepsze relacje z innymi, gdyż z większą łatwością wyłapiesz ich emocje i adekwatnie na nie zareagujesz. Innymi słowy Twoja komunikacja z samą sobą i ze swoim otoczeniem wkroczy na wyższy poziom. Co więcej, inteligencja emocjonalna przyda Ci się w radzeniu sobie z różnymi trudnymi sytuacjami, czy to ze współpracownikami, czy to z szefem, bądź uciążliwymi klientami.

Jak sama widzisz korzyści jest multum, dlatego nie zwlekaj i poznaj tajniki radzenia sobie z emocjami.

Czym są emocje?

Według Gill Hasson, brytyjskiej nauczycielki akademickiej oraz trenerki „emocje są złożonymi reakcjami, które angażują nasze ciała i umysły. Odgrywają ogromną rolę w sposobie naszego myślenia, odczuwania, a także zachowania”. Innymi słowy emocje oddziałują na to, co myślimy, czujemy oraz jak się zachowujemy w danej okoliczności. Jako dowód na to, przypomnij sobie momenty, kiedy jesteś wesoła. Czy wtedy nie czujesz się, zachowujesz lub myślisz inaczej niż w sytuacji gdy jesteś zdenerwowana?

Jakie są ich funkcje?

Idąc dalej za tokiem myślenia Gill Hasson, w swojej książce „Emotional Intelligence”, opisuje ona trzy zasadnicze funkcje emocji:

  1. Emocje wywołują szybką reakcję w sytuacji zagrożenia. Motywują nas do podjęcia odpowiedniego działania, aby chronić przed niebezpieczeństwem.
  2. Pełnią funkcję socjalną. Pozwalają nam inicjować oraz podtrzymywać relacje z innymi.
  3. Mogą inspirować do kreatywności lub utrudniać do niej dostęp. Emocje takie jak smutek, złość, niepokój z jednej strony mogą blokować Twoją pomysłowość, a z drugiej mogą ją też uruchomić.

Co jeszcze należy wiedzieć o emocjach?

Emocje nie są ani dobre, ani złe. Po prostu jedne powodują, że czujemy się dobrze, a inne wprowadzają nas w niepożądany stan. Jednak każda z nich ma pozytywne intencje, tylko my nie zawsze potrafimy umiejętnie sobie z nimi radzić. Ale nie martw się, już za chwilę dowiesz się jak to zrobić.

Trudne emocje podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna już sama w sobie potrafi być stresująca. I bardzo często zanim się jeszcze ona rozpocznie, odczuwamy zdenerwowanie. Niestety może się tak zdarzyć, że rekruterzy wcale nie ułatwią nam zadania i podczas spotkania zadadzą trudne pytania związane z naszym życiem osobistym, co dodatkowo może wzbudzić w nas trudne emocje takie jak: zawstydzenie, irytację, czy też złość. Pamiętaj, że pytania dotyczące aktualnego bądź planowanego macierzyństwa, stanu cywilnego, poglądów politycznych, wyznania itp. w ogóle nie powinny paść podczas dyskusji. To jest niezgodne z prawem i powinnaś to jasno zakomunikować. Skoro ktoś miał czelność w ogóle Ci je zadać wiedząc, że to jest zabronione, Ty tym bardziej powinnaś bronić swojego terytorium stanowczo odmawiając udzielenia odpowiedzi. Jeśli jednak obawiasz się, że nie będziesz potrafiła odpowiednio zareagować z powodu zbyt silnych emocji, warto abyś na co dzień praktykowała podane przeze mnie poniżej techniki. Wtedy po jakimś czasie zaczniesz odczuwać większy spokój i opanowanie, nawet w niekomfortowych sytuacjach.

Techniki radzenia sobie z emocjami

Skoro już wiesz nieco więcej na temat emocji, przejdźmy teraz do części praktycznej, czyli strategii, które dzięki regularnemu stosowaniu, wpłyną na jakość Twojego życia nie tylko osobistego, ale też zawodowego.

Zidentyfikuj swoje emocje

Naucz się dostrzegać swoje emocje. W sytuacji, gdy ktoś powiedział Ci coś nieprzyjemnego, rekruter zadawał Ci trudne pytania odnośnie Twojej sfery osobistej lub przytrafiło Ci się coś przykrego, zacznij uważnie obserwować, co się z Tobą dzieje. Praktykuj bycie obecną. Nie ignoruj swoich emocji, tylko zacznij się im przyglądać i zastanów się, jakie reakcje w Tobie wywołują. W tym celu możesz zadać sobie następujące pytania:

  1. Jaką odczuwam w tej chwili emocję?
  2. Co było jej przyczyną?
  3. Jaka jest moja reakcja?
  4. Czego się o sobie dowiedziałam dzięki temu doświadczeniu?

Przejmij odpowiedzialność za swoje emocje

To Ty kreujesz swoje emocje i tym samym tylko Ty za nie odpowiadasz. Decyzja o tym, jak zareagujesz na daną sytuację należy do Ciebie. W związku z tym nie zrzucaj winy na innych za to, co w danym momencie czujesz. Przejmując za to całkowitą odpowiedzialność, poczujesz wewnętrzną ulgę. Usłyszałaś coś dokuczliwego ze strony rekrutera? – zadecyduj, że nie będziesz sobie tym dłużej zawracać głowy i wolisz zachowasz spokój i opanowanie. W końcu chodzi tutaj o Twoje zdrowie i Twój komfort psychiczny.

Zaakceptuj swoje emocje

Akceptowanie czegoś wcale nie oznacza lubienia tego. Mam tutaj raczej na myśli pogodzenie się z tym, że w danym momencie czujesz się tak, a nie inaczej. Nie kontroluj tego, ani nie osądzaj. Po prostu odpuść sobie. Pobądź z tym uczuciem, poobserwuj swoje emocje, wyciągnij wnioski i idź dalej.

Zmień swoje nastawienie

Zacznij się skupiać na pozytywnych aspektach danej sytuacji. Pomyśl, jakie mogą być plusy zaistniałego zdarzenia i co możesz z tego dla siebie wynieść. Przestań postrzegać wszystko w kategoriach porażek i przeszkód oraz skończ z narzekaniem. Postaraj się wyrobić w sobie pozytywną postawę do siebie i do otoczenia. Nawet jeśli podczas rozmowy kwalifikacyjnej poczułaś się niekomfortowo, pomyśl sobie, że najwyraźniej to miejsce nie jest dla Ciebie, a to idealne czeka na Ciebie gdzieś indziej.

Uwolnij się od napięcia za pomocą oddechu

Naucz się głęboko oddychać. Ta umiejętność ma ogromną moc, choć często o niej zapominamy. Dzięki niej m.in. rozluźnisz swoje ciało, podniesiesz swoją koncentrację, zredukujesz poziom stresu, a co więcej wyjdziesz z trudnej dla Ciebie emocji. Ta technika przydaje się w każdej sytuacji. Mało tego, możesz ją też wykonać niezależnie od miejsca i czasu.

Zadbaj o regularny wypoczynek

Zmęczenie jest w wielu przypadkach przyczyną rozdrażnienia oraz irytacji. Pamiętaj więc o wypoczynku z dala od telefonu i komputera. To ma być czas tylko dla Ciebie. Taka regularna praktyka pozwoli Ci zregenerować siły oraz nabrać większego dystansu i nowego spojrzenia na różne sprawy.

Mów o tym, jak się czujesz

Jeśli nie masz kogoś komu mogłabyś się wygadać, mów do psa, lustra, ściany itp. Mówienie o swoich odczuciach również pozwala spojrzeć na zdarzenia z innej perspektywy oraz sprecyzować dokładnie, o co nam chodzi. Dzięki temu stworzysz sobie więcej przestrzeni na przemyślenia i w konsekwencji dobierzesz odpowiednią dla siebie reakcję do danej sytuacji.

Skuteczne radzenie sobie z emocjami jest procesem, a zatem potrzebujesz do tego czasu oraz konsekwencji w działaniu. Spośród podanych przeze mnie wskazówek, wybierz te, które najbardziej Ci odpowiadają, a następnie systematycznie wprowadzaj je w życie, aż dostrzeżesz efekty swojej pracy. Powodzenia!

Sylwia Żuber, life coachSylwia Żuber, life coach

www.zubercoaching.pl

DODAJ KOMENTARZ

Dodaj komentarz

Patronaty medialne



×

Polub nas na Facebooku

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial